Jazykové dovednosti
V následujícím příspěvku naleznete náměty vhodné pro rozvoj jazykových dovedností.
Hry se slovy
Při hře se slovy lze využít přirozený sklon dítěte ke zvídavosti a touze po poznání. Nebývá těžké vyvolat zájem dítěte o nové věci a podněty, spíše je obtížnější jeho zájem udržet.
Cvičení:
- řekni alespoň tři slova, která začínají na stejnou hlásku (K - kachna, kuře, kůl)
- vidím něco, co ty nevidíš - hádej, který předmět v této místnosti mám na mysli (je to velké, bílé, hranaté - dveře)
- která slova jsou stejná a přece mají stejný význam (zámek, kohoutek apod.)
- řekni opak: malý x velký, dlouhý x krátky, veselý x smutný, dibře x špatně apod.
- k čemu slouží nůž, lžíce, tužka, postel, auto, deštník, pračka apod.
- vyjmenuj několik květin, zvířat, ovoce apod, které znáš
- pojmenuj věci stejným slovem, např. jablko, hruška - ovoce; panenka, autíčko - hračky
- pověz, co věci dělají - slunce svítí, auto jede, pták letí apod.
- pověz, co mají společného - hřebík, špendlík - kovové, špičaté
- řekni nějaké věci, které jsou těžké, horké, měkké, hrubé, vysoké
- řekni, co mají společního sníh - sůl, tatínek - maminka, mrkev - zelí
- které slovo tam nepatří - koza, kráva, auto, pes, prase; bílá, tenká, modrá, červená, žlutá
- říkej slova, která k sobě patří - babička a ....., sestra a ....., Bob a ....., král a .....
- opakování složitějších slov a krátkých vět
- básničky a říkanky
- jednoduché vypravování pohádek apod.
Hádanky
- jen pár příkladů, jistě znáte spoustu dalších
- Copak klepe na okno, ale nejde dovnitř? - déšť
- Čtyři rohy, žádné nohy a velké břicho. Co je to? - kufr
- Co se nosí na ruce a nejsou to rukavice? - hodinky, prstýnky, náramky
Dobré rady
- dejte dítěti šanci svobodně se vyjádřit
- ptejte se dítěte na názor na různé situace
- mějte na paměti, že může chíli trvat, než dítě vyjádří své myšlenky
Přínos pro dítě
- rozvíjení školní zásoby dítěte
- zlepšení předpokladů pro čtení
- lepší vyjadřovací schopnosti