Přehled poradenských služeb
Poradenští pracovníci školy
1. Poradenské činnosti poskytované výchovným poradcem
Mgr. Lenka Kubrová – vykonává všechny práce spojené s funkcí výchovného poradce (výchovné a výukové obtíže, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, zápis do 1.tříd , koordinace třídních učitelů, spolupráce s PPP a dalšími institucemi zabývající se danou problematikou) pro všechny žáky školy:
Náplň práce:
- vede evidenci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- organizuje reedukační činnost
- kontroluje platnost zpráv, spolupracuje se zákonnými zástupci v případě dalších vyšetření
- poskytuje ostatním vyučujícím metodickou pomoc při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- zajišťuje prevenci školní neúspěšnosti
- organizuje přípravu plánů pedagogické podpory
- organizuje přípravu individuálních vzdělávacích plánů
- je kontaktní osobou pro spolupráci s SPC a PPP
- vyhodnocuje IVP a plány pedagogické podpory
- spolupracuje s rodiči při realizaci doporučení z vyšetření PPP či SPC
- pracuje s talentovanými žáky
- účastní se vzdělávacích akcí pro výchovné poradce
Konzultační, poradenské a intervenční práce:
- péče o integrované žáky (pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu a vedení)
- individuální případová práce se žáky v osobních problémech (konzultace, vedení)
- prevence školního neúspěchu žáků (náprava, vedení, konzultace)
- techniky a hygiena učení určená pro žáky
- skupinová a komunitní práce s žáky
- koordinace preventivní práce ve třídě
- podpora spolupráce třídy a třídního učitele
- individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání
- konzultace s rodiči (popř. zákonnými zástupci při výukových a výchovných problémech dětí
2. Poradenské činnosti poskytované výchovným – kariérovým poradcem
Mgr. Pavla Šimáková – vykonává všechny práce spojené s volbou povolání, zápis do 1. třídy, spolupráce s PPP a ÚP a dalšími institucemi zabývající se danou problematikou.
Náplň práce:
- ve spolupráci s metodikem prevence organizuje výchovné a preventivní akce
- informuje žáky 5., 7., 9. ročníků a jejich rodiče o možnostech dalšího studia
- informuje o Burze škol, o výstavě Vzdělání a řemeslo, o dnech otevřených dveří, o přípravných kurzech.
- spolupracuje se SŠ, organizuje besedy pro žáky 9. tříd
- spolupracuje s ÚP při organizaci besed pro 9. ročník
- spolupracuje s ÚP, SPC a PPP při testech profesní orientace
- vydává zákonným zástupcům zápisové lístky a náhradní zápisové lístky pro SŠ
- tiskne žákům přihlášky ke studiu
- zajišťuje pomoc při vyhledávání škol, které organizují druhé a další kolo přijímacích zkoušek
Metodická práce a vzdělávací činnost
- participace na přípravě programu zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání
- metodická pomoc třídním učitelům
- metodická pomoc pedagogickým pracovníkům při přípravě vyrovnávacích opatření žáků se sociálním znevýhodněním a žáků se zdravotním znevýhodněním
- vyžádané konzultace a metodické vedení pro pedagogické pracovníky
- účast na pracovních poradách školy
- koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole (výchovný poradce, školní metodik prevence) a mimo školu ( školské a zdravotnické poradenské zařízení, neziskové organizace zabývající se školou a mládeží, atd.)
- participace na přípravě přijímacích řízení k dalšímu vzdělávání ve střední škole
- metodická intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu obecně k výše uvedeným tématům prezentační a informační činnosti ve škole, dále besedy a osvěta
3. Poradenské činnosti poskytované metodikem prevence
Mgr. Hana Matějková
a) Metodické a koordinační činnosti:
- Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci preventivního programu školy.
- Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.
- Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování.
- Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
- Individuální a skupinová práce se žáky s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
- Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti.
- Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
- Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
b) Informační činnosti:
- Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
- Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
- Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků.
- Předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení.
- Vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.
c) Poradenské činnosti:
- Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli.
- Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
- Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Pracovníci, kteří se podílejí na poradenských službách
Asistent pedagoga
- Spolupráce s pedagogickými pracovníky školy při realizaci výchovné a vzdělávací činnosti (spolupráce s pedagogem při výkladu učební látky, individuální podpora žáků v průběhu výuky, náslech v hodinách).
- Pomoc žákovi přizpůsobit se školnímu prostředí.
- Pomoc pedagogickým pracovníkům školy při výchovně – vzdělávací činnosti.
- Pomoc při orientaci po školní budově, při přesunech mimo budovu.
- Je součástí týmu pro tvorbu IVP.
- Výroba speciálních didaktických pomůcek na vyučování.
- Nácvik práce s kompenzačními pomůckami.
- Příprava učebních textů na vyučování (přepisy, příprava diktátů a jiného písemného materiálu).
- Kontrola domácí přípravy žáků a pomůcek.
- Kontrolování a zajištění materiálního vybavení dítěte.
- Pomoc při přípravě učebních pomůcek.
- Pomoc s doučováním i mimo vyučovací hodiny.
- Účast na pedagogických poradách a třídních schůzkách.
- Komunikace se zákonnými zástupci žáků (návštěvy rodin, účast na třídních schůzkách, organizování účasti rodičů na školních aktivitách).
- Podávání informací o žácích pedagogickým pracovníkům.
- Spolupráce s třídními učiteli a poradenskými pracovníky při navrhování a zajišťování vyrovnávacích opatření, dle potřeby také spolupráce s poradenskými a dalšími subjekty mimo školu (školská poradenská zařízení, střediska výchovné péče, orgány sociálně-právní ochrany dětí apod.).
- Pomoc při řešení konfliktních situací a kázeňských přestupků.
- Pomoc při řešení sociálně nežádoucích jevů (zejména neomluvené absence žáků, užívání návykových látek, šikany, projevů rasismu, týrání žáků, apod.)
- Informační a osvětová činnost.
- Účast na vzdělávacích aktivitách určených pro asistenty pedagoga.
Třídní učitelé
- dbá na vytvoření a dodržování pravidel třídy, které jsou v souladu se školním řádem
- spolupracuje s výchovným poradce při vyhledávání a sledování problémových a ohrožených žáků při řešení jejich výchovných a výukových problémů,
- spolupracuje s metodikem prevence, podílí se na realizaci školního preventivního programu, sleduje a vyhodnocuje vztahy ve třídě